Zasady funkcjonowania Laboratorium WMiKB
- Informacje ogólne.
Laboratorium Wytrzymałości Materiałów i Konstrukcji Budowlanych Wydziału Inżynierii Lądowej, Środowiska i Geodezji realizuje zadania w zakresie:
- Dydaktyki
- Badań naukowych
- Współpracy z przemysłem.
- Za merytoryczne opracowanie programów nauczania z przedmiotów laboratoryjnych odpowiadają Kierownicy właściwych Katedr lub Zakładów Wydziału. Zajęcia prowadzą nauczyciele akademiccy z poszczególnych Katedr lub Zakładów, natomiast ich obsługę techniczną zapewniają pracownicy LWMiKB, którzy zobowiązani są do przygotowania sprzętu i aparatury oraz niezbędnych materiałów.
- Program badań naukowych opracowują pracownicy naukowi lub naukowo-dydaktyczni Uczelni w uzgodnieniu z kierownikiem LWMiKB. Zadaniem pracowników laboratorium jest przygotowanie stanowisk badawczych i ich obsługa techniczna.
- Współpraca z przemysłem odbywa się na ogólnych zasadach obowiązujących na Politechnice Koszalińskiej. Otrzymane zlecenia są weryfikowane (pod względem możliwości wykonania) przez kierownika LWMiKB, który wyznacza pracowników odpowiedzialnych za ich realizację.
- Wyposażenie i finansowanie działalności.
- Wyposażenie LWMiKB stanowi wydzieloną część mienia Wydziału Inżynierii Lądowej, Środowiska i Geodezji Politechniki Koszalińskiej. Laboratorium zarządza posiadanym wyposażeniem i prowadzi jego ewidencję zgodnie z obowiązującymi na Uczelni przepisami.
- Środki finansowe na funkcjonowanie i prowadzenie działalności dydaktycznej i naukowej zapewnia Dziekan WILŚiG w ramach wydziałowych środków finansowych. Dodatkowym źródłem finansowania mogą być fundusze i granty przyznane np. przez KBN.
- Laboratorium prowadzi odpłatną działalność usługową w zakresie współpracy z przemysłem zgodnie ze Statutem Politechniki Koszalińskiej.
- Struktura organizacyjna.
- Pracą LWMiKB kieruje jego kierownik, do którego obowiązków należy między innymi:
- organizowanie i nadzorowanie pracy laboratorium w sposób zapewniający właściwą realizację jego zadań,
- zapewnienie zatrudnienia dostatecznej ilości personelu o niezbędnym wykształceniu, przeszkoleniu, wiedzy technicznej i doświadczeniu do pełnienia określonych funkcji,
- dbanie, by pomieszczenia laboratoryjne spełniały wymagania z zakresu BHP i ppoż. oraz umożliwiały prowadzenie działalności dydaktycznej, badawczej czy usługowej,
- zapewnienie odpowiedniego wyposażenia laboratorium i dbałości o jego utrzymanie w dobrym stanie technicznym oraz właściwą obsługę,
- opracowywanie planów finansowych zakupu wyposażenia, napraw, remontów itp. i przedkładanie ich do zatwierdzenia i finansowania przez Dziekana lub Rektora,
- realizowanie w LWMiKB polityki związanej z działalnością Wydziału i Uczelni,
- reprezentowanie laboratorium na zewnątrz.
- Do obowiązków specjalisty naukowo-technicznego, zatrudnionego w LWMiKB należy miedzy innymi:
- prowadzenie ewidencji środków trwałych LWMiKB,
- organizacja zadań jednostki od strony technicznej,
- dbałość o wyposażenie laboratorium w aparaturę badawczą oraz sprzęt bhp i ppoż.,
- zapewnienie wzorcowania czy też legalizacji stosownej aparatury badawczej,
- zapewnienie materiałów niezbędnych do prowadzenia zajęć laboratoryjnych,
- zgłaszanie kierownikowi LWMiKB potrzeb w zakresie materiałów, wyposażenia, napraw i remontów oraz proponowanie zmian organizacyjnych usprawniających prace laboratorium,
- zastępowanie Kierownika LWMiKB (na podstawie upoważnienia) na czas jego nieobecności w pracy.
- Każdy pracownik techniczny, zatrudniony w LWMiKB, wykonuje prace i czynności zgodnie ze swoimi kwalifikacjami, doświadczeniem i kompetencjami a w szczególności:
- wykonuje obowiązki wynikające z jego zakresu czynności, zgodnie z ustaleniem z kierownictwem LWMiKB,
- uczestniczy w pracach badawczych w zakresie wyznaczonym przez kierownika zespołu badawczego, w uzgodnieniu z kierownikiem LWMiKB,
- dba o stan techniczny maszyn i urządzeń, konserwuje, utrzymuje w czystości i porządku oraz obsługuje sprzęt techniczny i inne wyposażenie powierzone jego pieczy,
- przestrzega przepisów bhp i ppoż.
- Zespół dydaktyczny składa się z nauczycieli akademickich realizujących zajęcia dydaktyczne w LWMiKB. Każdy nauczyciel odpowiedzialny jest za realizację procesu dydaktycznego w zakresie prowadzonych zajęć. Do obowiązków prowadzącego zajęcia laboratoryjne należy:
- przygotowanie (na miesiąc przed rozpoczęciem semestru) programu zajęć oraz harmonogramu ich realizacji w ciągu semestru i jego uzgodnienie z Kierownikiem LWMiKB,
- przygotowanie (na miesiąc przed rozpoczęciem semestru) wykazu sprzętu i harmonogramu jego wykorzystania w toku zajęć dydaktycznych,
- przygotowanie (na miesiąc przed rozpoczęciem semestru) zestawienia materiałów potrzebnych do prowadzenia zajęć,
- uzgodnienie zakresu czynności, obowiązków i kompetencji z pracownikiem technicznym obsługującym zajęcia laboratoryjne,
- pouczenie studentów, na pierwszych zajęciach w LWMiKB, o konieczności przestrzegania przepisów bhp i ppoż., oraz zapoznanie ich z regulaminem LWMiKB.
- Zespół badawczy organizowany jest do realizacji określonego tematu. Pracami zespołu kieruje kierownik (pracownik Wydziału), do którego obowiązków należy:
- opracowanie (na podstawie programów badań) harmonogramów ich realizacji w uzgodnieniu z kierownictwem LWMiKB,
- opracowanie i uzgodnienie z kierownictwem LWMiKB harmonogramu oraz zasad korzystania ze sprzętu i aparatury będącej na jego wyposażeniu,
- zakup aparatury i sprzętu niebędącego na wyposażeniu LWMiKB, a koniecznego do realizacji tematu badawczego,
- zestawienie potrzebnych materiałów, narzędzi, specjalistycznych usług itp. oraz złożenie zamówień i zapewnienie dostaw,
- Pracownicy laboratorium, osoby uczestniczące w badaniach i współpracujące z LWMiKB zobowiązane są do przestrzegania tajemnicy zawodowej dotyczącej wszelkich informacji uzyskiwanych podczas wykonywania swoich zadań.